K
i
e
m
e
l
t

h
í
r
e
k
Kiemelt hírek
 
 
Lefújták a port a kottalapokról…
2016. december 23. - 2017. december 31.
« vissza
adventikoncert.jpg, Adventi koncert
Adventi koncert
Lefújták a port a kottalapokról…
^ További képekért
kattintson a fotóra!
Johann Nepomuk Fuchs miséje a Veszprémi Érseki Palotában
Veszprém zenei életének történelmi jelentőségű eseménye volt az a koncert, amelyet a Boldog Gizella Főegyházmegyei Gyűjtemény adventi rendezvényeinek részeként hallhatott december 18-án az Érseki Palotában a zenekedvelő egybegyűltek serege.
A Szent Mihály-bazilika kottatárából egy utoljára közel kétszáz éve felhangzott, már-már a feledés homályába veszett értékes egyházzenei opus partitúrájának lapjairól „fújták le a port” diákok és tanárok, és adták elő ünnepi lelkesedéssel, Veres Györgyné Petrőcz Mária karnagy, énekművész vezetésével. A jeles mű, Johann Nepomuk Fuchs (1776-1839) C-dúr miséje az érseki levéltár adatai szerint utoljára 1852-ben szólalt meg a bazilikában. Ezúttal a veszprémi Dohnányi Ernő Zeneművészeti Szakközépiskola volt és jelenlegi zenész és énekes növendékei, a Pannon Egyetem kórusának hallgatói és tanárai, a gödöllői Premontrei Szent Norbert Gimnázium egyházzenei képzésének hallgatója, valamint a Pápai Református Teológiai Akadémia növendékei és a pápai református gyülekezeti énekkar tagjai adták elő. A hangverseny bevezetéseként, s mintegy ünnepi ráhangolódásként Giulio Caccini Ave Maria című műve hangzott el, valamint Petrőcz Mária adventnek a népénekekben és Pilinszky János verseiben megfogalmazódó üzenetét idézte fel. Molnár Zoltán egyházzenész növendék – aki a bazilika kottatárában fellelhető mű megsárgult lapjain már nehezen olvasható mise zenei anyagából a kórus és a zenekar számára jól használható partitúrát készített el – pedig a ma már kevéssé ismert Johann Nepomuk Fuchs életét, munkásságát ismertette. Az osztrák komponista és muzsikus Eisenstadtban, azaz Kismartonban született. Gyermekkorában énekes fiúként szolgált a helyi plébániatemplomban. Életének legnagyobb részét az Esterházy-család hercegi ágának szolgálatában töltötte el, a 18. század legkitűnőbb zeneszerző egyénisége, Joseph Haydn mellett, akinek zenekarában játszott sokáig hegedűsként, sőt egy alkalommal, Haydn távollétében igazgatta is a kismartoni zenekart. Mestere halála után végül ő is örökölte meg ezt a pozíciót. A veszprémi székesegyházi inventáriumban művei az 1850-es évektől találhatók meg, tehát már a halála után jutottak el Veszprémbe. A leltárjegyzék Fuchsnak további két C-dúr primer classic ünnepélyes, úgynevezett solemnis miséjét, két secundae classic miséjét, illetve kilenc zenekarra írt litániáját, kilenc vesperását, két offertóriumát, illetve számos kisebb időszaki Mária-antifónáját említi meg. Nagyon termékeny egyházzenész volt, közel harminc miséjét, 120 graduáléját, offertóriumát motettaként játszották a szentmiséken, olvasható életrajzában. Az egyházzenei művek mellett a hercegi udvar számára is írt világi műveket, több kisebb operája és szimfóniája már életében nyomtatásban is megjelent. A tanárokból és növendékekből, zenészpalántákból álló kórus és zenekar felkészítésében a karnagy segítője volt Zsilinszky Cecília is, a Szent Mihály-bazilika kántora, kórusvezetője, zenetanár és énekművész, aki harmóniumon közreműködött a koncerten és a kórusban is énekelt. Az esten megemlékeztek arról két jeles személyről, Kollár Kálmánról, a Liszt Ferenc Kórustársaság egykori karnagyáról és Dibusz Ferenc egyházzenészről is, akik Veszprém több évszázados egyházzenei örökségét kutatták, és sokat tettek annak megismertetéséért. A lélekemelő szakrális zenei élmény, a C-dúr mise magával ragadta a hallgatóságot, s a véget nem érő tapsot az együttes az opus Agnus Dei-tételének ismétlésével köszönte meg. Toldi Éva
« vissza